مهر 20, 1398

خواب عمیق چیست و چرا اهمیت فراوان دارد

۰
خواب عمیق

بسیاری از ما اهمیت بسیار زیادی برای میزان ساعتی که در طول یک شبانه روز می خوابیم می دهیم ولی کمتر کسی به این موضوع فکر می کند که آیا خواب ما دارای کیفیت لازم هست یا خیر؟ رفتن به خواب عمیق و استراحت کردن بدن در آرامش می تواند مزایای بسیار زیادی برای سلامتی بدن انسان داشته باشد و حتی گاهی اوقات نیازی نیست که شما در طول روز 8 یا 9 ساعت بخوابید و در صورتی که بتوانید به خواب عمیق بروید و کیفیت خوابتان را بالا ببرید با کمتر از این میزان نیز می توانید احساس شادابی در طول روز داشته باشید. ما در این مطلب قصد داریم نکاتی مهم در خصوص کیفیت خواب و همینطور خواب عمیق به شما ارائه دهیم تا بیشتر با این موضوع و اهمیت آن برای یک انسان آشنا شوید.

خواب عمیق چیست؟

قبل از آن که بخواهیم درباره این موضوع  صحبت کنیم بهتر است تعریف دقیقی از خواب عمیق را به شما ارائه دهیم تا بیشتر با این نوع خواب آشنا شوید و بعد بحث خود را درباره اهمیت آن ادامه دهیم. خواب عمیق در واقع مرحله ای از خواب شما است که در صورتی که نتوانید در طول خواب شبانه خود به این مرحله برسید نمی توانید صبح خود را با شادابی شروع کنید، این نوع خواب زمانی اتفاق می افتد که مغز و بدن شما به آرامش کافی رسیده باشند، یکی از مهم ترین نشانه های این نوع خواب این است که در زمانی که به این مرحله رسیده اید به سختی می توانید از خواب بیدار شوید و زمانی که بیدار می شوید نیز به شدت احساس سرگیجه دارید و ممکن است تلو تلو بخورید. اگر با انواع خواب آشنایی داشته باشید حتما می دانید که خواب REM نیز نوعی از انواع خواب است که چشم های شما در طول آن به سرعت حرکت می کنند، خواب عمیق در واقع دقیقا نقطه مقابل این نوع خواب است و شما در این نوع خواب به صورت کامل به آرامش می رسید.

خواب عمیق

این نوع خواب چند مرحله دارد؟

شما در این خواب معمولا دو مرحله مهم را می گذرانید در مرحله اول که معمولا چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد تپش قلب و حرکت چشم ها در شما کمتر می شود و به آرامش می روید، عضلات شما سعی می کنند که خودشان را مطابق با تپش قلب شما تنظیم کنند و آنها نیز ریلکس می شوند، مغز شما نیز کم کم متوجه این موضوع می شود و امواجی که ارسال می کند شروع به آرام شدن می کنند. نکته بسیار مهمی که باید در خصوص این مرحله  به آن توجه داشته باشید این است که این مرحله زمانی اتفاق می افتد که شما به تازگی از حالت بیداری وارد حالت خواب شده اید. در مرحله دوم سیستم بدن شما همچنان عملیات ریلکس کردن و رسیدن به آرامش را ادامه می دهد، دمای بدن شما کم کم کاهش پیدا می کند و حرکت های سریع چشم شما نیز آرام تر می شوند تا این که در نهایت توقف می شوند.

خواب عمیق

چند نکته جالب

یکی از مهم ترین نکاتی که شاید برای شما بسیار جالب باشد این است که شما در طول شب چندین بار با بازه های زمانی مختلف خواب REM و خواب عمیق را تجربه کنید، بله معمولا شما در ابتدا خواب REM را تجربه می کنید، بعد از آن به خواب عمیق می روید و بعد دوباره این چرخه برای شما ادامه پیدا می کند و این چنین نیست که شما در طول خواب در یک حالت بمانید. معمولا هر چرخه این چنینی در طول خواب شما 90 دقیقه به طول می انجامد و دوباره تکرار می شود. توجه داشته باشید در طول خواب شبانه ضربان قلب شما کاهش پیدا می کند و این موضوع از مهم ترین دلایلی است که باعث می شود تا شما در طول خواب عمیق به آرامش برسید و صبح ها با نشاط بیشتری از خواب بیدار شوید.

خواب عمیق

چرا این نوع خواب اهمیت دارد؟

در بخش های قبلی اشاره ای به اهمیت خواب عمیق داشتیم و بیان کردیم در صورتی که شما بتوانید این نوع خواب را تجربه کنید کیفیت خواب خود را افزایش خواهید داد و در طول روز احساس شادابی دارید ولی این نوع خواب از لحاظ مختلف اهمیت دارد که در این بخش به آن ها اشاره خواهیم کرد.

خواب عمیق باعث می شود تا سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا کند، در واقع زمانی که شما این نوع خواب را تجربه می کنید سوخت و ساز افزایش پیدا می کند و این افزایش سوخت و ساز باعث می شود تا انرژی کافی برای مغز به وجود بیاید که اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت شما منتقل کند که این موضوع نیز قدرت یادگیری شما را افزایش خواهد داد.

علاوه بر این در طول این نوع خواب هورمون رشد بیشتری در بدن شما به وجود می آید که به رشد بدن کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

خواب عمیق

آشنایی با برخی از مزایای دیگر این نوع خواب

خواب عمیق مزایای بسیار زیاد دیگری را نیز برای شما دارد، به عنوان مثال شما در طول این نوع خواب می توانید انرژی از دست رفته خود در طول روز را بازگردانید و برای شروع یک روز دیگر انرژی کافی داشته باشید، سلول های بدن شما در طول این نوع خواب خود را بازسازی می کنند و علاوه بر این میزان خونرسانی به عضلات نیز در طول این نوع خواب بیشتر می شود و باعث می شود که عضلات شما بازسازی شوند. ترمیم بافت ها و استخوان ها و همینطور تقویت سیستم ایمنی بدن نیز از دیگر مزایای این نوع خواب هستند.

خواب عمیق

مشکلات بزرگ برای افرادی که نمی توانند به خواب عمیق بروند

برخی از افراد در اثر عوامل مختلف نمی توانند این نوع خواب را تجربه کنند، به همین علت است که ما به این افراد توصیه می کنیم حتما در صورت مشاهده نشانه هایی از نداشتن خواب عمیق به یک پزشک متخصص مراجعه کنند. تجربه نکردن این نوع خواب عوارض زیادی را برای شما دارد که در این بخش برخی از آن ها را بیان می کنیم:

مبتلا شدن به بیماری آلزایمر و انواع بیماری های قلبی از مهم ترین مشکلاتی است که در صورت تجربه نکردن این نوع خواب می تواند برای شما پیش بیاید، بیماری دیابت و سکته قلبی را نیز باید به این نوع بیماری ها اضافه کنید، توجه داشته باشید که برخی از اختلالات مانند راه رفتن در خواب، شب ادراری و وحشت زدگی و یا جای خواب نامناسب مانند تشک و بالش از جمله عواملی هستند که باعث می شوند تا افراد نتوانند این نوع خواب را تجربه کنند.

تشک های استاندارد و طبی و طبی-فنری داتیس:

انواع بالش های داتیس:

 

Rate this post
آیا این مقاله برای شما مفید بوده است؟

بازدیدها 710 مشاهده

مجله
درباره نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.