آبان 22, 1398

چگونگی تاثیر چرخه خواب بر سلامت

۰
تاثیر چرخه خواب بر سلامت

امروزه تمامی محققان به تاثیر چرخه خواب بر سلامت بدنی انسان پی برده اند و بعد از تحقیقات متعددی که در این زمینه صورت گرفته است محققان ادعا دارند که برای سلامت جسمی و روحی بیشتر بهتر است که افراد اقدام به تنظیم چرخه خواب خود کنند. ما در این مطلب تصمیم داریم کمی بیشتر در خصوص تاثیر چرخه خواب بر سلامت جسمی و روحی بدن صحبت کنیم و اطلاعات جالبی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم، بنابراین اگر شما نیز جزء افرادی هستید که درباره چرخه خواب بر سلامت سوالاتی دارید حتما این مطلب را به دقت مطالعه کنید.

مراحل مختلف چرخه خواب انسان

قبل از آن که بخواهیم درباره تاثیر چرخه خواب بر سلامت صحبت کنیم بهتر است ابتدا به بررسی این موضوع بپردازیم که اصلا چرخه خواب چیست و چه مراحلی دارد؟ به صورت کلی می توان گفت که انسان در طول خواب شبانه چندین مرحله مختلف را طی می کند و بعد از گذشت مدت زمانی دوباره این چرخه را می پیماید که این نوع خواب مزایای بسیار زیادی را برای بدن انسان دارد. در اولین مرحله از خواب حرکات بدن شما کند می شود و چشمان شما نیز سرعت حرکات خود را از دست می دهند و کم کم آرام می شوند، مرحله دوم خواب که امروزه با نام خواب سبک نیز شناخته می شود مرحله ای است که شما به خواب می روید ولی هنوز هم می توانید برخی اتفاقات اطراف خود را احساس کنید، معمولا بیدار شدن از خواب در این مرحله بسیار راحت است و می تواند خستگی شما را از بین ببرد. در مرحله بعدی شما خواب عمیق را تجربه می کنید و عضلات شما کم کم به آرامش می روند، این نوع خواب برای هر فردی نیاز است چرا که در این مرحله است که مغز شما اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می کند.

تاثیر چرخه خواب بر سلامت

چند نکته ابتدایی در خصوص تاثیر چرخه خواب بر سلامت

به صورت کلی داشتن یک چرخه خواب منظم می تواند باعث بهبود روند ترشح برخی از هورمون ها در بدن شما شود که این موضوع نیز می تواند باعث سلامت هر چه بیشتر بدن شما شود. یکی از نکات جالبی که باید بدانید این است که در بدن هر شخصی نوسانات مختلف هورمونی وجود دارد که این نوسانات می توانند بر روی سلامت شما تاثیر گذار باشند، محققان تحقیقات بسیار زیادی بر روی این نوسانات هورمونی انجام داده اند ولی در حال حاضر اطلاعات کاملی از نحوه عملکرد آن ها در دسترس نیست و بیشترین آشنایی آن ها با عملکرد هیپوتالاموس است. ما در بخش بعدی قصد داریم کمی بیشتر درباره عملکرد هیپوتالاموس صحبت کنیم و بیشتر با آن آشنا شویم.

تاثیر چرخه خواب بر سلامت

نحوه عملکرد هیپوتالاموس

همانطور که گفتیم محققان بیشترین اطلاعات درباره نوسانات هورمونی را درباره هیپوتالاموس دارند، یک نکته جالب که باید در خصوص هیپوتالاموس بدانید این است که به صورت کلی چشم ها دارای یک یاخته استوانه ای هستند که یک انسان برای قدرت دید خود به آن نیاز دارد اما این تنها موردی نیست که در چشم ها برای دیدن به کار می رود، درون چشم ها سلول های خاصی وجود دارند که این سلول ها به شدت به نور حساس هستند و انتهای آن ها نیز به هیپوتالاموس باز می گردد. یک نکته جالب در خصوص هیپوتالاموس که باید قبل از صحبت درباره تاثیر چرخه خواب بر سلامت انسان بدانید این است که زمانی که نور به چشم شما می رسد این سلول ها در واقع به هیپوتالاموس هشدار می دهند و هیپوتالاموس تشخیص می دهد که در حال حاضر چه ساعتی از شبانه روز می باشد، در واقع یکی از مهم ترین عواملی که باعث خواب انسان می شود نیز همین هیپوتالاموس می باشد، هیپوتالاموس زمانی که تشخیص می دهد که در حال حاضر شب است به غده صنوبری اطلاع می دهد و این غده نیز ملاتونین در بدن ترشح می کند که باعث می شود تا احساس خواب آلودگی به شما دست دهد.

تاثیر چرخه خواب بر سلامت

دلیل تاثیر چرخه خواب بر سلامت

در بخش قبلی درباره هیپوتالاموس و نحوه عملکرد آن صحبت کرده ایم، حال شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که هیپوتالاموس چه ارتباطی با تاثیر چرخه خواب بر سلامت دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که چرخه خواب هر انسانی با فعالیت هیپوتالاموس آن ارتباط نزدیکی دارد، زمانی که هیپوتالاموس در اثر تابش نور تحریک می شود چرخه خواب انسان نیز بهم می ریزد، به همین دلیل است که امروزه پزشکان در این زمینه توصیه می کنند که شب ها از وجود نداشتن نورهای اضافی در محل خواب خود مطمئن شوید. تاثیر چرخه خواب بر سلامت انسان نیز دقیقا در همین مرحله مشخص می شود، زمانی که فرد نتواند خواب خوبی را در طول شب داشته باشد معمولا صبح ها نیازمند خواب اضافی است. این موضوع نیز باعث می شود تا فرد دچار برخی از مشکلات جسمی شود و حتی روحی شود که این مشکلات در اثر نداشتن خواب خوب در طول شب به وجود می آید.

تاثیر چرخه خواب بر سلامت

تحقیقاتی دیگر در خصوص تاثیر چرخه خواب بر سلامت

به صورت کلی زمانی که شما به خواب می روید ضربان قلب شما کاهش پیدا می کند و این کاهش ضربان قلب باعث آرامش هر چه بیشتر بدن شما و همینطور کاهش دمای مرکزی بدن شما می شود که به شما کمک می کند تا به خوبی استراحت کنید، تاثیر چرخه خواب بر سلامت در این مورد بار دیگر خود را نشان می دهد، زمانی که شما نظم چرخه خواب خود را بر هم می زنید علاوه بر این که بر روی روند کاهش ضربان قلب و … تاثیر می گذارید باعث می شوید تا تقریبا عملکرد بیش از 1500 ژن مختلف که در بدن انسان ها وجود دارد نیز دچار اختلال شوند که این عامل نیز باعث آسیب رسیدن به سلامت بدن شما می شود.

تاثیر چرخه خواب بر سلامت

مطالعاتی درباره الگوهای مدرن خواب

الگوهای مدرن خواب که در حال حاضر بسیاری از افراد مطابق با این الگوها به خواب می روند می توانند آسیب های جدی را به سلامت بدن انسان ها وارد کنند، یکی از  تحقیقات بسیار جالبی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که الگوهای مدرن کاملا برای بدن یک انسان غیر طبیعی هستند و می توانند چرخه خواب انسان را به میزان بسیار زیادی تحت تاثیر خود قرار دهند، نکته جالب این است که این الگوها معمولا در اثر کمبود خواب شدید به وجود می آیند.

مشاهده انواع تشک های استاندارد و طبی و طبی-فنری داتیس:

 

Rate this post
آیا این مقاله برای شما مفید بوده است؟

بازدیدها 525 مشاهده

مجله
درباره نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.