آبان 15, 1398

علت کابوس دیدن چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد

۰
کابوس دیدن

کابوس دیدن یکی از معضلات بسیار بزرگی است که هر شخصی در هر سنی ممکن است دچار آن شود، کابوس دیدن می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت خواب شما داشته باشد و باعث شود که نتوانید خواب مناسبی را داشته باشید. امروزه بسیاری از افراد شب ها کابوس می بینند و همین موضوع نیز باعث می شود تا به دنبال دلایل آن و همینطور نحوه درمان این مشکل باشند، این موضوع باعث شده است تا ما تصمیم بگیریم در این مطلب کمی بیشتر در خصوص علل کابوس دیدن و درمان آن صحبت کنیم، بنابراین اگر شما نیز جزو افرادی هستید که شب ها کابوس می بینید حتما این مطلب را به دقت مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی در خصوص علل و نحوه درمان آن بدست بیاورید.

بیخوابی یک عامل مهم کابوس دیدن

شاید بسیاری از افراد گمان کنند که دیدن کابوس می تواند باعث بی خوابی شود و این ارتباط یک طرفه است ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید خود بی خوابی نیز می تواند یک عامل مهم برای این باشد که شما شب ها کابوس ببینید، در واقع زمانی که افراد دچار بی خوابی می شوند بیشتر به رویاهای مختلف فکر می کنند و مغز آن ها فعالیت بیشتری دارد، این موضوع نیز باعث می شود تا زمانی که به خواب می روند بیشتر رویاهایی که باعث استرس آن ها می شود را به خاطر بیاورند و در نتیجه کابوس می بینند. یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که اختلالات خواب به صورت کلی باعث به وجود آمدن کابوس در افراد می شوند که بی خوابی تنها یکی از این اختلالات است، از جمله دیگر اختلالات خواب که باعث می شوند تا شما کابوس ببینید می توان به خواب تازش و خواب با کیفیت پایین اشاره کرد. چند نکته بسیار مهم که باعث می شود تا شما در چنین شرایطی کابوس نبینید این است که سعی کنید از راهکارهای بهبود کیفیت خواب مانند دوش گرفتن قبل از خواب، تنظیم نور اتاق و … استفاده کنید.

کابوس دیدن

مشکلات روحی

یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث کابوس دیدن شما شود مشکلات روحی است که دچار آن ها هستید، جامعه امروزی به سمتی پیش رفته است که بسیاری از افراد دچار مشکلاتی همچون استرس و افسردگی هستند، این مشکلات روحی از جمله مهمترین عواملی است که باعث می شود تا افراد شب ها کابوس ببینند. معمولا افرادی که استرس دارند و یا دچار افسردگی هستند بیشتر به رویاهای ترسناک خود فکر می کنند و این موضوع نیز باعث می شود تا شب ها بعد از آن که به خواب می روند کابوس ببینند. نکته بسیار مهم دیگری که در خصوص ارتباط افسردگی و کابوس دیدن وجود دارد این است که علاوه بر این که افسردگی باعث می شود تا شما در طول شب بیشتر کابوس ببینید، دیدن کابوس در طول خواب شبانه نیز باعث می شود تا افسردگی شما تشدید شود، به همین علت است که به شما توصیه می کنیم در صورتی که شب ها زیاد کابوس می بینید حتما به یک متخصص روانشناسی مراجعه کنید تا راهکارهای خوبی را برای حل این مشکل خود دریافت کنید.

کابوس دیدن

مواد مخدر استفاده نکنید

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در طول روز مواد مخدر و یا مواد الکلی استفاده می کنید به هیچ وجه نباید انتظار داشته باشید که شب ها کابوس نبینید، یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث شود تا شما در طول خواب شبانه کابوس های بسیار ترسناکی ببینید مصرف الکل و مواد مخدر در طول روز است، استفاده از این مواد باعث می شود تا مدت زمان خواب REM شما کاهش پیدا کند که این موضوع نیز باعث می شود تا تمامی رویاهای دردناک شما در طول خواب شبانه به سراغ شما بیایند. برای افرادی که به این دلیل شب ها کابوس می بینند بهترین راهکاری که می توانیم ارائه دهیم این است که مصرف الکل و مواد مخدر را در طول روز کم و  کمتر کنند تا این که بتوانند آن را ترک کنند.

کابوس دیدن

برای درمان کابوس دیدن به روانپزشک مراجعه کنید

در بخش های قبلی برخی از دلایلی که می توانند باعث شوند تا شما در طول خواب شبانه کابوس ببینید را بررسی کردیم و این دلایل را همراه با راهکارهای حل آن ها در اختیار شما قرار دادیم. نکته ای که در این جا وجود دارد این است که گاهی اوقات ممکن است مراجعه به یک روانشناس نتواند مشکلات شما را حل کند چرا که روانشناسان از دارو برای درمان مشکلات شما استفاده نمی کنند و گاهی اوقات واقعا نیاز به استفاده از دارو است، در صورتی که بعد از مراجعه به یک روانشناس نتوانستید مشکلات مربوط به کابوس دیدن خود را حل کنید به شما توصیه می کنیم به یک روانپزشک مراجعه کنید تا با استفاده از داروهای مختلفی که برای شما تجویز می شود این مشکل خود را حل کنید.

کابوس دیدن

یک تکنیک بسیار جالب برای درمان کابوس

مشکل کابوس دیدن در طول خواب در سال های اخیر باعث شده است تا بسیاری از محققان تحقیقات گسترده ای را خصوص حل این مشکل آغاز کنند، برای حل این مشکل راهکارهای مختلفی ارائه شده است که یکی از جالب ترین این راهکارها راه حلی است که با نام بازنویسی کابوس شناخته می شود، با استفاده از این روش شما باید کابوس هایی که در طول خواب شبانه مشاهده می کنید را به شکلی زیباتر بازنویسی کنید، این کار به گفته بسیاری از محققان و روانشناسان به شما کمک می کند تا بتوانید نسبت به کابوس های خود بی اهمیت شوید و در نتیجه این موضوع نیز کمتر کابوس می بینید و می توانید شب ها خواب راحت تری را تجربه کنید.

کابوس دیدن

نکات پایانی و جمع بندی برای حل مشکل کابوس دیدن در طول خواب شبانه

توجه داشته باشید که مشکل کابوس دیدن ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید و به هیچ وجه نشان دهنده این نیست که شما مشکلات روحی حادی دارید، بنابراین زمانی که کابوس های شبانه شما افزایش پیدا می کند می توانید با خیالی راحت به یک روانشناس حرفه ای مراجعه کنید و این مشکل خود را با او در میان بگذارید تا راهکارهای مناسبی که برای حل این مشکل وجود دارد را دریافت کنید، نکته دیگر این است که کابوس دیدن جای هیچگونه نگرانی ندارد و شما می توانید به راحتی با انجام برخی راهکارها این مشکل را حل کنید ولی در کنار این نکات از داشتن جای خواب مناسب و استاندارد هم غافل نشوید.

انواع تشک های استاندارد و طبی و طبی-فنری داتیس:

انواع بالش های داتیس:

 

Rate this post
آیا این مقاله برای شما مفید بوده است؟

بازدیدها 558 مشاهده

مجله
درباره نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.