آبان 2, 1397

عرق کردن شبانه نباید تبدیل به کابوس شبانه شود، اما چطور؟

۰
عرق کردن

عرق کردن بدن در خواب ، علت ها و راه حل آن

عرق کردن و بیدار شدن از خواب با احساس رطوبت و خیس شدن از عرق، آن هم نیمه های شب حال خیلی بدی دارد. از شدت گرما نمی توانید به تخت خواب خود برگردید. این اتفاق ، تجربه ای تلخ اما بسیار رایج است. در یک نظر سنجی 34% از پاسخگویان ، اعلام کردند که با این مشکل مواجه هستند. این مشکل حتی در میان کودکان نیز رایج است و می تواند خواب همه خانواده را خراب کند.

علت عرق درخواب چیست؟

عرق کردن در خواب می تواند با عوامل بسیاری مرتبط باشد. بطور مثال ممکن است شما تنها به این دلیل گرمتان می شود که سیستم گرمایش خانه روشن است، یا شما تعداد زیادی لحاف و بالش و ملحفه استفاده می کنید و تخت خواب خود را سنگین و شلوغ کرده اید. شاید هم امشب هوا خیلی گرم شده است. احساس رطوبت و خیسی شما را از خواب عمیق بیدار می کند و شما بدلیل گرم بودن بیش از اندازه تخت خوابتان نمی توانید بخوابید.

اما بعضی وقت ها علت عرق کردن این است که ترموستات طبیعی بدن شما درست کار نمی کند. این اختلال دلایل زیادی می تواند داشته باشد. علت آن می تواند اختلالات هورمونی و یا عوارض جانبی یک دارو باشد. یا حتی غذا و یا نوشیدنی خاصی باعث افزایش تعریق بدن شما شده باشد.

معمولا عرق کردن های شبانه به رغم آزاردهنده بودن، خطرناک نیستند. اما اگر به یکباره و بطور مزمن با این مشکل مواجه شده اید بهتر است به پزشک خود مراجعه نمائید، تا علل آن بررسی شود.

عرق در خواب

موارد زیر رایج ترین علل عرق کردن در خواب هستند :

یائسگی : در 75% از زنان علت عرق کردن شدید هنگام خواب ، عوارض ناشی از یائسگی می باشد. در واقع تعریق شدید یکی از رایج ترین نشانه های یائسگی است. آنها عمدتا “خفگی گرم” یا “گرگرفتگی” هستند که در هنگام خواب اتفاق می افتند.

گرم شدن بیش از اندازه کودکان : گرم شدن خیلی زیاد و عرق کردن هنگام شب خیلی بین جوانان در حال رشد رایج است. بدن همه ما در زمان خواب عمیق بیش تر گرم می شود اما این موضوع برای کودکان و نوجوانان مشکلات بیشتری ایجاد می کند چراکه سیستم تنظیم دمای بدن آن ها هنوز به بلوغ نرسیده است.

دیابت : زمانی که در بدن هیپوگلیسمی (قند خون کم) در طول شب اتفاق می افتد، می تواند موجب افزایش عرق کردن شود.

آپنه خواب : عرق کردن در هنگام خواب یکی از عوارض جانبی کمتر شناخته شده آپنه خواب است. وضعیتی که باعث بیداری و بدخوابی درهنگام شب می شود.

اختلالات سلامتی و درمانی دیگر : از ابتلا به بیماری های عفونی تا اختلالات هورمونی ، شرایط پزشکی مختلف می تواند تعریق بیشتر بدن را به دنبال داشته باشد. عرق کردن زیاد می تواند عوارض جانبی یک دارو نیز باشد.

تعریق زیاد طبیعی : برخی از افراد بطور طبیعی بدنشان بیش از حد متوسط گرم می شود و زیاد عرق می کنند. اما نگران نباشید برای این افراد نیز راه حل هایی وجود دارد تا بتوانند خواب خوبی داشته باشند. البته این افراد ابتدا باید به پزشک خود مراجعه نمایند تا کنترل های لازم برای مطمئن شدن از عدم وجود هر گونه اختلال در سلامتی آن ها انجام شود.

راه حل مزاحمت های ناشی از عرق در خواب

ما اعتقاد راسخ داریم که عرق شبانه نباید تبدیل به کابوس شبانه شود. راه حل های ساده ای مانند باز گذاشتن یک پنجره ، استفاده از پنکه یا کولر، گذاشتن یک لیوان آب یخ کنار تخت خواب می تواند باعث خنک شدن محل خواب شما شود. اجتناب از پوشیدن لباس خواب هایی با الیاف مصنوعی و عدم استفاده از ملحفه هایی با این الیاف نکته دیگری است که باید آن را رعایت کنید. پارچه های طبیعی مانند پنبه، کتان و پشم خاصیت تنفسی خوبی دارند و از گرم شدن بیش از اندازه شما جلوگیری می کنند. پیژامه ها و روتختی های پلی استر خودتان را با انواع نخی آن عوض کنید. این کار ها می تواند برای حل مشکل تعریق شبانه شروع خوبی باشد، اما راز نجات از این مشکل استفاده از تشک مناسب است.

برخلاف باور عمومی ، پشم الیافی بسیار خنک است. الیاف پشم قابلیت تنفسی بسیار خوبی دارد و با انتقال هوا و رطوبت باعث خنک شدن بدن می شود. در این میان پارچه کشمیر که از پشم بز تهیه می شود خاصیت تنفسی بهتری نسبت به پشم گوسفندی دارد. افرادی که مشکل عرق کردن زیاد دارند می توانند از تشک هایی استفاده کنند که پارچه آن ها از پشم معمولی یا کشمیر تولید شده است.

امروزه با هرچه بیشتر روشن شدن مشکلات استفاده از الیاف مصنوعی ، تولید کنندگان کالای خواب بیشتر به استفاده از الیاف طبیعی نظیر پشم روی آورده اند و شما به راحتی می توانید در بازار تشک مورد نظر خود را پیدا کنید. شرکت داتیس نیز با هدف تامین خوابی آرام و کامل با استفاده از تکنولوژی های جدید تشک های الیاف طبیعی و ضدتعرق را ارائه داده است که مشکلات ناشی از عرق کردن بدن را به حداقل می رساند.

برای مشاهده انواع تشک ها با جزییات کامل کافی است کلیک کنید:

منبع :

https://www.thewoolroom.com

4.4/5 - (5 امتیاز)
1

بازدیدها 2034 مشاهده

خواب, مجله
درباره آرش آزادی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.