شهریور 13, 1398

آیا خواب اضافی کودکان برای آن ها مفید است

۰
خواب اضافی کودکان

خواب اضافی کودکان همواره یکی از مهم ترین مسائلی است که والدین با آن رو به رو هستند و همین موضوع باعث شده است که نگرانی های زیادی در این خصوص داشته باشند، به همین دلیل ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا کمی بیشتر در خصوص خواب اضافی کودکان صحبت کنیم و به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا خواب اضافی در کودکان برای آنها مفید است و یا می تواند همان ضررهایی که برای بزرگسالان دارد را برای کودکان نیز داشته باشد. بنابراین اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در این خصوص نگرانی هایی دارید به شما توصیه می کنیم حتما این مطلب را به دقت مطالعه کنید.

یک کودک به صورت عادی چقدر در روز باید بخوابد؟

قبل از آن که درباره خواب اضافی کودک صحبت کنیم بهتر است درباره این موضوع صحبت کنیم که یک کودک به صورت عادی در طول روز چقدر باید بخوابد؟ با دانستن این موضوع می توانیم بهتر درباره خواب اضافی کودکان صحبت کنیم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید یک کودک در بدو تولد به صورت عادی نیاز به حداقل 18 ساعت خواب در روز دارد و این را شما شاید خیلی احساس نکنید اما اگر  کمی دقت کنید خیلی سریع متوجه می شوید که کودک شما در روزهای نخست تولد 18 ساعت می خوابد. بعد از آن که کودک کمی بزرگ می شود این میزان خواب کاهش پیدا می کند تا زمانی که به 10 ساعت در روز می رسد که این اتفاق معمولا در سنین 6 یا 7 سالگی اتفاق می افتد. بنابراین به صورت کلی کودکانی که بین 3 تا 6 سال قرار دارند تقریبا به 10 الی 12 ساعت خواب نیاز دارند.

اینجا کلیک کن و بخون:
رازهایی جالب درباره سیستم بدن در زمان خواب

خواب اضافی کودکان

آیا خواب اضافی کودک مفید است؟

یکی از مهم ترین مسائلی که معمولا والدین با آن رو به رو هستند این است که آیا خواب اضافی کودک برای او مفید است یا خیر؟ این سوال از آن جایی نشات می گیرد که معمولا پزشکان به بزرگسالان توصیه می کنند که در طول روز بیش از حد نخوابند چرا که این خواب اضافی می تواند باعث شود که آن ها دچار بیماری دیابت شوند و یا اضافه وزن داشته باشند. نکته بسیار مهمی که شما باید در خصوص کودکان بدانید این است که سیستم بدن کودکان تفاوت زیادی با بزرگسالان دارد و به همین دلیل است که شما نباید آن ها را با خودتان مقایسه کنید، به صورت کلی پزشکان توصیه می کنند کودکان در طول روز بیش از حد نیاز خود بخوابند چرا که این خواب اضافی می تواند فوایدی را برای آن ها داشته باشد که در ادامه بیشتر درباره این فواید صحبت خواهیم کرد.

خواب اضافی کودکان

خواب اضافی کودکان چه فایده ای برای آنها دارد؟

برخلاف بزرگسالان کودکان با خوابیدن اضافی در طول روز می توانند از مبتلا شدن به بیماری چاقی و همینطور دیابت نوع دوم جلوگیری کنند! بله شاید شما از این موضوع تعجب کنید اما باید بدانید که این موضوع واقعیت دارد و این خواب اضافی باعث می شود که کودک شما در خطر مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع دوم نباشد. در سال های اخیر در کشور آمریکا تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفته است که نتیجه این تحقیقات این بوده است که این خواب اضافی می تواند باعث شود که سیستم بندی کودکان تنظیم شود که این موضوع نیز باعث جلوگیری از مبتلا شدن کودکان به بیماری چاقی و همینطور بیماری دیابت نوع دوم می شود. بنابراین در صورتی که کودک شما می تواند در طول روز بیش از اندازه ای که نیاز دارد استراحت کرده و بخوابد مانع این کار او نشوید.

اینجا کلیک کن و بخون:
بهترین تشک برای کمردرد باید از چه موادی و با چه میزان سفتی ساخته شده باشد؟

خواب اضافی کودکان

تحقیقات صورت گرفته و دلایل علمی درباره فواید خواب اضافی کودکان

همانطور که بیان کردیم محققان آمریکایی در این زمینه تحقیقات بسیار زیادی انجام دادند که نتایج این تحقیقات را برای شما بیان کردیم اما این تنها تحقیق انجام شده در این زمینه نبوده است. یک بررسی صورت گرفته در کشور انگلستان از بین 4225 کودک نشان می دهد که کودکانی که بین 9 تا 10 سال سن دارند در صورتی که در طول روز بیشتر از میزان مورد نیاز بدن خود بخوابند وزن کمتری دارند و خطر مبتلا شدن به بیماری چاقی نیز در آینده کمتر آن ها را تهدید می کند، در واقع خواب اضافی کودکان باعث می شود تا توده های چربی کمتر در بدن آن ها شکل بگیرد و در نتیجه آن ها لاغر تر بمانند. پروفسور کریستوفر اوون که یکی از بزرگترین استادان دانشگاه دنیا در این زمینه است و بر روی موضوع خواب اضافی کودکان تحقیقات زیادی انجام داده است می گوید که با خوابیدن اضافی کودکان در واقع میزان چربی بدن در کودکان کاهش پیدا می کند و علاوه بر این عواملی که باعث به وجود آمدن بیماری دیابت نوع دوم می  شوند نیز با خوابیدن بیشتر از بین می روند و به همین دلیل این کودکان کمتر در معرض خطر مبتلا شدن به این بیماری قرار می گیرند.

خواب اضافی کودکان

بهترین زمان خوابیدن برای کودکان

یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که کودکان را وادار نکنید که بعد از ظهرها بخوابند، این کار می تواند باعث شود که آن ها بعدها در طول دوران مدرسه با مشکلات جدی رو به رو شوند، در واقع منظور ما از خواب اضافی کودکان این نیست که آن ها را مجبور کنید که در طول ظهر بخوابند بلکه شما به جای این کار باید شرایطی را فراهم کنید که کودکانتان بتوانند در طول شب خواب مناسبی را داشته باشند. سعی کنید به کودک خود بیاموزید که شب ها زود بخوابد و صبح ها نیز به او اجازه دهید که تا جایی که می تواند بخوابد، این کار باعث می شود تا کودک شما در طول روز احساس شادابی بیشتری داشته باشد و همانطور که در بخش های قبلی نیز بیان کردیم از مزایای خواب اضافی کودکان بهره مند شود.

اینجا کلیک کن و بخون:
چطور یک خواب منظم و خوب داشته باشیم؟

خواب اضافی کودکان

نکات پایانی درباره خواب اضافی کودکان

یک نکته برای این که کودک شما خواب مناسبی داشته باشد این است که شرایط مناسبی را برای خوابیدن او فراهم کنید، بسیاری از والدین به جای این که سعی کنند شرایطی را برای کودک خود فراهم کنند که کودک بتواند به راحتی بخوابد سعی می کنند او را در شرایط مناسب وادار به خوابیدن کنند، این کار می تواند تاثیر زیادی بر روی خواب کودک داشته باشد و باعث شود که او خواب مناسبی را نداشته باشد، بنابراین حتما به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان سایت داتیس ارتباط برقرار نمایید، داتیس ارائه دهنده انواع خوش خواب و جدید ترین تشک ها،خوابی آرام را برای کودکان شما به ارمغان می آورد .

انواع تشک های استاندارد داتیس(همراه با جزییات):

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برای شما مفید بوده است؟

بازدیدها 856 مشاهده

مجله
درباره نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.